17 December, 2010

CUBALAH KITA SAMA-SAMA FIKIRKAN

oke, muka frust tak jadik jalan ! hha

Apa yang kita inginkan tidak semua akan menjadi milik kita. Jangan kita cuba mengamalkan sikap tamak ataupun hasat dengki dalam diri. Mungkin imaginasi diri tidak sekuat minda kita untuk menangkis segala kepuasan dala diri. Macam biasa, aku bosan dan terus menuju ke laman social yang agak popular sekarang nie, Facebook. Tersentap aku weii. Aku scroll down homepage dan aku ternampak gambar-gambar budak SPM. Yalah, aku faham situasi kamu-kamu dan kamu. Cuma izinkan aku luahkan dan beri seribu kata pendapat tentang hal ni.

Gambar pertama aku tengok adalah, budak sekolah membuang buku-buku. Ok, JUJUR aku katakan aku pernah buang buku kimia . Entah kenapa aku sangat frust. Plus , motif aku buang buku tuh adalah aku rasa terlalu lega. Tapi, aku ndak sampai hati mahu teruskan buat begitu. Mungkin kawan aku saja yang nampak aku tengah bercakap dengan buku tuh. “ Sory . sory..” hahha. Tapi im not insane oke? Bagi aku buku itulah teman rapat aku sepanjang aku bergelar pelajar. Mungkin kamu tak rasa apa yang aku rasa. Tapi percayalah, banyak lagi orang di luar sana tak senang macam kita. Buku rujukan bertimbun-timbun di almari. Nope, tak cukup dengan 1 rak . Untuk buku aku saja, i need 3 almari . Bukan nak menunjuk or apa-apa yang kamu fikiq.

Clear your mind. Semua pun ada hak hendak berkata-kata. Cuma dalam konteks pembaziran yang segitu aku terlalu sensitif. Aku bukan cakap aku berasal dari keluarga yang kaya ataupun miskin, tapi aku tahu dan aku pernah tengok apa reaksi dan apa perasaan mereka-mereka yang kurang berkemampuan seperti kita. Ok. Tengok saja bah, kalau nak buku rujukan just say to your parents and they’ll give u some money to buy it kan ? Tambahan lagi, baju sekolah tak pernah kurang dari 1 pasang. Betul kan ? Jangan nak bohong.

But, remaja kini tak hargai dan tak kenal erti bersyukur. Duit untuk beli baju adalah duit hasil daripada mak bapak kita keja keras kan ? Apalah salahnya kita sedekahkan baju yang masih elok rupanya tuh kepada saudara mara kita yang terdekat. Jangan begitu,kawan. Aku tak cakap aku ni nak jadi pakar memCUCI telinga orang. Tapi, haahaha. Suka hati kamu lah. Aku ada hak nak ulas benda-benda macam gini. Aku cuma rasa tak adil untuk kita berperangai begitu. CONTENG BAJU SEKOLAH. Pasal kat baju sekolah jugak kamu mau conteng, kan ada kertas manila yang cantik2 tuh, pigi beli. RM1.20 jak di kedai keling tuh!

Ok, aku emosi. By that, aku nak stop dah. Cukup lah luahan hati aku . Harap siapa yang membaca ,faham apa maksud yang ingin sampaikan. Tak apalah kalau tak sedar juga. Aku faham.


.:Tot Tot Tot, Sekian Terima Kasih:.

1 comments:

Anonymous said...

jgn terlalu frust bha, mmg biasa la gelagat bdk bru abis spm. tpi dorg lupa, tnpa buku tu, mcm mna maw study?
let it be, nnti ada juga yg sedar tu

-maman- :))